Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Ośnie Lubuskim
https://zseosno.superszkolna.pl

08 czerwca 2020 16:45 | Aktualności

Trening uważności dla wychowanków i Rodziców/opiekunów

MINDFULNESS- TRENING UWAŻNOŚCI

 

Drodzy wychowankowie i Rodzice oraz opiekunowie- warto się zatrzymać- zobaczyć, zasmakować czegoś, co spowszedniało, co na pewno okaże się zaskakujące.

 

Zapraszam Was do trenowania UWAGI. Do czego jest POTRZEBNA?

Do dobrego życia: żeby nie przeoczyć tego co najważniejsze, osób, na których C zależy i którym zależy na Tobie; uwaga jest potrzebna w relacjach, w słuchaniu drugiego człowieka, w szkole, w odrabianiu lekcji…, w wypełnianiu różnych zadań.

 

Zaczynamy od rzeczy najprostszej- uważność w jedzeniu

 

  Ćwicz uważne jedzenie. Ćwiczenie uważnego jedzenia może przykładowo obejmować jedzenie rodzynek, żurawiny lub kawałka czekolady, chipsów- wybierz to, co lubisz!

 Jest to świetny sposób, aby nauczyć się zwracania uwagi na to, co robimy i delektowania się jedzeniem, a co za tym idzie - chwilą obecną.

 

 To świetna aktywność, aby zwrócić uwagę na to, jak bezwiednie czasami jemy! Często podczas jedzenia wyłączamy się i to niezależnie od tego, co robimy w danym momencie, czy podczas jedzenia siedzimy przed telewizorem, czy rozmawiamy, czy przeglądamy coś w Internecie lub mediach społecznościowych czy po prostu siedzimy i jemy. Zazwyczaj automatycznie się wyłączamy.

                                                     

 Uważne jedzenie może zwalczyć nadmierne odżywianie, pomaga zwrócić uwagę na smaki i zapachy różnych potraw oraz pomaga nam zrozumieć, jaki wpływ mają różne potrawy na to, jak czuje się nasze ciało.

 

  Rozpocznij tę praktykę od trzech głębokich oddechów.

 Weź małą przekąskę lub kęs jedzenia do ręki, a potem do ust.

 Jakie wrażenia płyną z jedzenia? …………………………………………………….

  Jaki jest smak próbowanych potraw? Czy to co jesz jest słodkie czy pikantne?

 Jak smakuje jedzenie na języku?

 Czy musisz ten kęs zgnieść między zębami, czy powoli rozpuszczasz go w ustach?

 Spróbuj wziąć nieco mniejszy lub nieco większy kęs. Jak to zmienia wówczas sposób jedzenia tego, co próbujesz?

 Zauważ, które mięśnie ust, szyi i ciała poruszają się podczas połykania pokarmu.

 Zatrzymuj się między każdym kęsem i zauważaj zmiany w ustach lub ciele.

 

Medytacja rodzynkowa

  1. Najpierw niech każdy weźmie do ust rodzynkę i zje ją tak jak je zazwyczaj, czyli po prostu włoży do buzi i zje.
  2. Potem niech każdy położy rodzynkę przed sobą na stole i dokładnie się jej przyjrzy.
  3. Potem można położyć na stole kolejną rodzynkę i również się jej uważnie przyjrzeć. Zwracamy uwagę na różne „zmarszczki” na skórce rodzynek, na kształty. Przyglądamy się rodzynkom zwracając uwagę na różnice między nimi.
  4. Podnieś jedną z rodzynek i poczuj jej dotyk, poczuj, jakie ślady pozostawia rodzynka, kiedy trzymasz ją w palcach i poruszasz nimi.
  5. Trzymając rodzynki, kilka chwil, badaj ich kształt, zapach i kolor.
  6. Powoli włóż rodzynkę do ust, bez żucia, i badaj ją językiem.
  7. Ukrywamy rodzynkę pod i nad językiem, między dziąsłami a policzkiem.
  8. Jesteś gotowy (a) do przeżuwania i połykania rodzynek? Do dzieła: zwracaj szczególną uwagę na odczucia smaku podczas jedzenia, na zapach i doznania płynące z faktu przeżuwania pokarmu. Jak smakuje rodzynka?
  9. Potem równie powoli zjadamy drugą rodzynkę. Czy jej smak jest taki sam jak poprzedniej?
  10. Czy jest różnica między zjadaniem rodzynki świadomie a zwykłym wkładaniem jej do ust i jedzeniem?